• ADAM

  • Algemeen

    • Hoe kom je bij ADAM terecht?

    • Historiek van ADAM

    • Een dienst met een visie en een missie…

    • Wie is ADAM?

    • Wegbeschrijving

    • Documenten

  • Vorming

    • Wat is vorming?

    • Hoe gaan we te werk?

    • Rots en Water

    • Sova

    • Lange termijn vorming

  • Gemeenschapsdienst

    • Wat is gemeenschapsdienst?

    • Hoe gaan we te werk?

  • Herstelbemiddeling

    • Wat is herstelbemiddeling?

    • Ben je verdachte in een dossier?

    • Ben je slachtoffer in een dossier?

  • Hergo

    • Wat is hergo?

    • Ben je verdachte in een dossier?

    • Ben je slachtoffer in een dossier?

  • HALTE

ADAM

Hoe gaan we te werk? /

Gemeenschapsdienst

Vanuit ADAM beschouwen we de gemeenschapsdienst als succesvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • de jongere heeft zijn uren volbracht;
  • de werkplaats is tevreden met de hulp die zij heeft gekregen;
  • de jongere heeft de afspraken ten aanzien van onze dienst gerespecteerd;
  • hij/zij heeft vanuit pedagogische oogpunt iets geleerd uit de maatregel.

Begeleidingsprincipes:

We controleren én begeleiden

We controleren de jongeren op het naleven van verwachtingen en afspraken, tegelijkertijd zijn we vertrouwenspersoon. Dit lijkt elkaar tegen te spreken, maar in de praktijk gaan deze hand in hand. Eens afspraken goed worden nageleefd, staan we zeker open om meer vertrouwelijke of andere kwesties te bespreken.

We proberen risico’s op voorhand uit te schakelen

Als we merken dat de jongere (a priori) een aantal hindernissen ondervindt om het werktraject goed te doen, gaan we deze bespreken. Het kan bijvoorbeeld gaan om een grote weerstand ten aanzien van de maatregel, voor lange tijd in een negatieve spiraal zitten, het moeilijk hebben thuis, het veel te druk hebben met school of vrije tijd. We proberen dan om samen met de jongere en/of zijn ouders en eventueel andere begeleiders concrete afspraken te maken en pistes te verkennen om de kans op succes te verhogen.

We zoeken naar een goede matching tussen samenleving en jongere

We zoeken naar een geschikte werkplaats voor de jongere en in deze zoektocht spelen telkens andere factoren een belangrijke rol. We houden bijvoorbeeld rekening met de feiten, de leeftijd, de schoolrichting, het geslacht, de interesses, de woonplaats, … van de jongere. Evengoed kijken we naar de noden, verwachtingen, het takenpakket, de atmosfeer, … van de werkplaats. We streven naar de beste match of anders gezegd: een win-win situatie.

We maken tijd voor veel en zorgvuldige feedbackmomenten

We volgen het werktraject heel nauwgezet op. We hebben veel telefonische contacten met de werkplaats, we komen heel vaak op bezoek tijdens het werktraject en organiseren een evaluatiemoment op de laatste werkdag. We vinden het belangrijk om aan de jongere op elk moment te laten weten hoe zijn inzet op het werk wordt gezien en gewaardeerd. We houden graag de vinger aan de pols. We optimaliseren graag de kansen voor zowel jongere als werkplaats.

We werken met een vaste groep werkplaatsen

“Geen werktrajecten zonder vrijwilligers en werkplaatsen.” Daarom houden we goede contacten met de werkbegeleiders. Zij ontvangen regelmatig een nieuwsbrief van ADAM en jaarlijks organiseren we een opleidingsdag.

Check zeker ook:

  • Wat is gemeenschapsdienst?

Neem contact op!

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

captcha

Typ deze code over in het rechtse invulveld om het formulier te kunnen verzenden.

Contact

ADAM
Uitbreidingstraat 392 B
2600 Antwerpen (Berchem)

T 03/285 98 00 || F 03/285 98 19
adam@cawantwerpen.be

Ondernemingsnr.: 0455608604

Ingang ADAM

Routebeschrijving

Nuttige links

  • CAW Antwerpen
  • Jongerenwelzijn
  • Moderator
  • ZAPP

© 2014 - ADAM   |   Maatschappelijke zetel: CAW Antwerpen  |  Foto's door Atilla Erdem  |  hca-ADAM.be is powered by FOCUSdesign