We werken vanuit een positieve en open begeleiderhouding.
We willen niet oordelend en niet belerend zijn. Onze begeleiderhouding is opgebouwd uit 5 pijlers:
- We bieden veiligheid, zowel fysiek als mentaal voor de deelnemers en voor de begeleiders.
- We bekrachtigen positief gedrag en geven veel en directe feedback.
- We bieden vrijheid (jongeren krijgen keuzevrijheid, inspraak en verantwoordelijkheid)
- We vinden modelleren belangrijk. De begeleiders stellen voorbeelden van alternatief gedrag.
- We trachten het inzicht en de betrokkenheid van de jongeren te verhogen door hen de dingen die we vertellen actief te laten doen en ervaren.
We gaan aan de slag met actieve methodieken.
Actieve methodieken prikkelen jongeren om te leren. We gaan actief en creatief aan de slag. Hierbij vertrekken we vanuit de leefwereld van jongeren en bieden leermomenten aan vanuit een doorleefde ervaring en betrokkenheid.
We leggen de focus op ervaringsgericht leren.
Ervaringsleren gaat ervan uit dat na de uitvoering van een opdracht reflectie volgt. We stimuleren jongeren om na te denken over hun eigen gedrag en dit wordt besproken in de groep. We stellen gedragsalternatieven centraal.
We zien samenwerking als middel tot leren.
We moedigen jongeren in groep aan tot samenwerking. We stimuleren jongeren om de pas geleerde vaardigheden in te oefenen. Samen oefenen, competities houden, discussiëren en spelen kan ook gewoon leuk zijn. Plezier is een belangrijke voorwaarde om te leren!
Doelstellingen
Vanuit ADAM beschouwen we de vorming als succesvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- de jongere heeft alle sessies van de vorming doorlopen;
- de jongere heeft de afspraken ten aanzien van onze dienst gerespecteerd;
- de jongere heeft inzicht verworven m.b.t. de gepleegde feiten en zijn/haar huidige functioneren;
- de jongere heeft zich actief ingezet voor het werken aan zijn/haar sociale en persoonlijke vaardigheden.