banner-grafiek-vorming.png

Leerproject

 
 

Bij ADAM bieden we actieve leerprojecten aan jongeren. Tijdens deze momenten kunnen jongeren hun verantwoordelijkheid opnemen voor de delicten waarvan ze verdacht worden. Ze verwerven inzicht over hun gedrag en werken aan vaardigheden om negatief gedrag in de toekomst te vermijden. Thema’s die aan bod komen:

  • groepsdruk

  • communicatie

  • oorzaken en gevolgen van delicten

  • het slachtoffer

  • grenzen

  • agressiviteit

  • assertiviteit

  • toekomst

  • zelfbeeld en zelfvertrouwen

kate-kalvach-YUyueCkd7Tk-unsplash.jpg

“Ik heb tijdens de vorming grenzen leren aanduiden, maar ook hoe je best over straat loopt, oogcontact maakt, en vooral wanneer het fout loopt; om rustig te blijven.”

— jongere over vorming

Wat kan je verwachten?

Voor wie

Het jeugdparket of de jeugdrechtbank kan jongeren van twaalf tot achttien jaar, die betrokken zijn bij een jeugddelict, een leerproject voorstellen of opleggen.

Individueel of in groep?

Elk leerproject wordt in groep of individueel aangeboden. Doorgaans komen jongeren in een groep terecht. Op die manier worden jongeren gestimuleerd om door samenwerking en communicatie van elkaar te leren. Bij het samenstellen van een groep houden we o.a. rekening met het geslacht, de leeftijd, het soort delict, de taalvaardigheid, de intellectuele capaciteiten en de leernoden van elke jongere.

Succesvol

Vanuit ADAM beschouwen we het leerproject als succesvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De jongere heeft alle sessies doorlopen.

  • De jongere heeft de afspraken gerespecteerd.

  • De jongere heeft inzicht verworven m.b.t. het delict en huidig functioneren.

  • De jongere heeft zich actief ingezet voor het werken aan sociale en persoonlijke vaardigheden.

luke-porter-ZB1mtI3oV5E-unsplash.jpg

“Omdat we dagelijks oefenden op ademhaling, kan ik nu rustig blijven in moeilijke situaties.”

— jongere over vorming

Begeleidingsprincipes

 

We werken vanuit
een positieve en open
begeleidershouding.

We willen niet oordelend en niet belerend zijn. Onze begeleidershouding is opgebouwd uit 5 pijlers:

  • We bieden veiligheid, zowel fysiek als mentaal, voor de deelnemers en voor de begeleiders.

  • We bekrachtigen positief gedrag en geven veel en directe feedback.

  • We bieden vrijheid (jongeren krijgen keuzevrijheid, inspraak en verantwoordelijkheid).

  • We vinden modelleren belangrijk. De begeleiders stellen voorbeelden van alternatief gedrag.

  • We trachten het inzicht en de betrokkenheid van de jongeren te verhogen door hen de dingen die we vertellen actief te laten doen en ervaren.

 

We gaan aan de slag
met actieve methodieken.

Actieve methodieken prikkelen jongeren om te leren. We gaan actief en creatief aan de slag. Hierbij vertrekken we vanuit de leefwereld van jongeren en bieden leermomenten aan vanuit een doorleefde ervaring en betrokkenheid.

 

We leggen de focus op ervaringsgericht leren.

Ervaringsleren gaat ervan uit dat na de uitvoering van een opdracht reflectie volgt. We stimuleren jongeren om na te denken over hun eigen gedrag en dit wordt besproken in de groep. We stellen gedragsalternatieven centraal.

 

We zien samenwerking
als middel tot leren.

We moedigen jongeren in groep aan tot samenwerking. We stimuleren jongeren om de pas geleerde vaardigheden in te oefenen. Samen oefenen, competities houden, discussiëren en spelen kan ook gewoon leuk zijn. Plezier is een belangrijke voorwaarde om te leren!

nik-macmillan-YXemfQiPR_E-unsplash.jpg

“Tijdens de vorming heb ik goede raad gekregen over hoe mijn problemen aan te pakken, dat heeft me echt hard geholpen.”

— jongere over vorming

Vorige
Vorige

HERGO

Volgende
Volgende

Positief project