banner-grafiek-gem.png

Gemeenschapsdienst

 
 

Bij gemeenschapsdienst neemt de jongere verantwoordelijkheid op ten aanzien van de samenleving voor de gepleegde delicten door een aantal uren gratis te gaan werken in een social-profitorganisatie. De jongere doet dit in de vrije tijd. ADAM ondersteunt de jongere en de werkplaats en creëert zoveel mogelijke herstel- en leerkansen.

“Ik zou hier graag vakantiewerk doen en de verantwoordelijke is zo vriendelijk om me op te bellen als er plaats is.”

— jongere over zijn werktraject in het Rivierenhof te Antwerpen

Wat kan je verwachten?

Voor wie?

Enkel de jeugdrechter kan minderjarigen, verdacht van het plegen van een jeugddelict, een gemeenschapsdienst opleggen. Deze doorverwijzing gebeurt per beschikking of vonnis. De jeugdrechter bepaalt hoeveel uren gemeenschapsdienst het traject van de jongere zal omvatten.

Werkplaatsen

Via ADAM kunnen jongeren enkel tewerkgesteld worden in social-profitorganisaties. Door ze in te zetten in dergelijke organisaties, krijgen ze de kans om de door hen toegebrachte schade naar de maatschappij symbolisch te herstellen. Ons aanbod aan werkplaatsen is gevarieerd. Jongeren kunnen via ADAM terecht in grootkeukens, culturele centra, containerparken, bibliotheken, dienstencentra voor bejaarden, animatiediensten van woon-zorgcentra, een groendienst en een administratieve dienst. Daarnaast behoren ook jeugdwerkingen, een kinderopvang of zelfs sociale projecten binnen voetbalclubs tot de mogelijkheden.

Met het ruime aanbod aan werkplekken proberen we twee doelstellingen te bereiken: jongeren kunnen in zo veel mogelijk delen van Antwerpen terecht én we zorgen ervoor dat jongeren zichzelf en hun talenten op de werkvloer kunnen ontdekken en maximaal inzetten. Dit maatwerk vergroot de kans op een succeservaring, zowel voor de jongeren als voor de werkplaatsen.

Succesvol

Vanuit ADAM beschouwen we een gemeenschapsdienst als succesvol wanneer aan volgende voorwaarden is voldaan:

  • de jongere heeft zijn/haar uren volbracht.

  • de werkplaats is tevreden met de hulp die zij heeft gekregen.

  • de jongere heeft de afspraken ten aanzien van onze dienst gerespecteerd.

  • hij/zij heeft ook vanuit pedagogische oogpunt iets bijgeleerd.

tiago-muraro-pwMds57bapI-unsplash.jpg

“Er was direct een sterke band tussen mij en de bewoners van het rusthuis, ook al ging het maar om 8 uren vrijwilligerswerk. 
Ik ben na mijn gemeenschapsdienst nog enkele keren langsgeweest en heb iets ervaren dat ik altijd al eens wilde ervaren.”

— jongere over haar gemeenschapsdienst in het dienstencentrum voor bejaarden

Begeleidings-principes

 
 

1. Controle én begeleiding

Vanuit ADAM controleren we de jongeren op het naleven van de maatregel die vanuit de jeugdrechtbank werd opgelegd. Tegelijkertijd zijn we voor diezelfde jongeren en zijn/haar context de vertrouwenspersoon. Dit lijkt elkaar tegen te spreken, maar in de praktijk gaan deze beide rollen hand in hand.

2. Risico’s op voorhand maximaal uitschakelen

Als we merken dat de jongere in kwestie (a priori) een aantal hindernissen ondervindt om het werktraject op goede wijze te volbrengen, gaan we deze op voorhand bespreken. Het kan bijvoorbeeld gaan om een grote weerstand ten aanzien van de maatregel, voor lange tijd in een negatieve spiraal zitten, het moeilijk hebben thuis, het veel te druk hebben met school of vrije tijd, enz. We proberen dan samen met de jongere, zijn/haar ouders en eventuele andere begeleiders tot concrete afspraken te komen en pistes te verkennen om zo de kans op succes te verhogen.

3. Zoeken naar een goede match tussen samenleving en jongere

We zoeken steeds naar een geschikte werkplaats voor de jongere en in deze zoektocht kunnen verschillende factoren een belangrijke rol spelen: aard van de delicten, geslacht, leeftijd, studierichting, interesses, woonplaats, etc. Daarnaast kijken we ook naar factoren die gerelateerd zijn aan de werkplaats zelf: takenpakket, verwachtingen, actuele noden, etc. We streven met andere woorden naar een ideale match of anders gezegd: een win-winsituatie.

4. Veel en zorgvuldige feedbackmomenten garanderen

We volgen het werktraject heel nauwgezet op. We hebben veel telefonische contacten met de werkplaats, komen regelmatig op werkbezoek en organiseren een evaluatiemoment op het einde van de laatste werkdag. We vinden het namelijk belangrijk dat jongeren zicht hebben op hoe/in hoeverre zijn/haar prestaties op de werkplaats beoordeeld en gewaardeerd worden. Ook jongeren weten dat ze steeds met al hun vragen en opmerkingen bij ons terecht kunnen. We houden graag de vinger aan de pols om zo de kans op een succesvol werktraject te maximaliseren.

5. We werken met een vaste groep werkplaatsen

“Zonder vrijwilligers en werkplaatsen, geen werktrajecten”

Daarom investeren we veel in het onderhouden van goede contacten met de verschillende werkbegeleiders. Zij ontvangen regelmatig een nieuwsbrief van ADAM en jaarlijks organiseren we een opleidingsdag. Ook hun inbreng in het traject van de jongere is cruciaal om tot succesvolle ervaringen te komen. We vinden het belangrijk niet enkel te focussen op de noden van de jongeren en hun context, ook de noden van de werkplaatsen zelf staan centraal. We beschikken over een gevarieerd aanbod aan werkplaatsen, dat enkel bestendigd kan worden door voortdurend naar elkaar te luisteren. Daarbij is respecteren van elkaars wensen en grenzen essentieel.

Verloop van een traject

  1. Kennismakingsgesprek (jongere + ouder(s))

  • Voorstelling ADAM

  • Terugblik op en beleving van de feiten

  • Samen invullen van de registratiefiche

  • Voorstelling van de werkplaatsen

  • Bespreken wederzijdse verwachtingen & laten ondertekenen overeenkomst

2. Individueel gesprek (jongere)

  • Ontdekken van interesses en vaardigheden

  • Krachten en eventuele valkuilen (op de werkplaats) in kaart brengen

  • Desgevallend reeds opgestelde uurregeling overlopen en meegeven

3. Werktraject (jongere)

  • ADAM verzorgt en garandeert een nauw contact met de werkplaats, de jongere en zijn/haar context.

  • Na voltooiing van de opgelegde uren wordt het werktraject samen met de werkbegeleider en in aanwezigheid van de jongere zelf geëvalueerd.

4. Eindgesprek: jongere + ouder(s)

Ter afsluiting worden de jongere en zijn/haar ouders opnieuw uitgenodigd op onze dienst voor een eindgesprek. Daarin wordt het eindverslag, opgesteld door de desbetreffende dossierbeheerder, samen overlopen. Er is ruimte voor eventuele opmerkingen en/of aanvullingen alvorens het eindverslag door ADAM aan de jeugdrechter in kwestie wordt bezorgd. Hij/zij krijgt tevens de kans om persoonlijk een schrijven, met daarin zijn/haar persoonlijke beleving van de maatregel, aan de jeugdrechter te richten. Dit wordt als bijlage toegevoegd aan het eindverslag.

Volgende
Volgende

Herstelbemiddeling